السبت، 28 سبتمبر 2024

مؤسس " اب وايد " للتطوير العقاري : الكلام الكتير عن الفقاعة العقارية أصبح بلا معنى

القاهرة - أ.ق.ت - فادى لبيب : قال محمود تمام المؤسس والعضو المنتدى لشركة Upwyde development : الكلام الكتير عن الفقاعة العقارية أصبح بلا معنى .. فعلى مدار تاريخ الاقتصاد المصري مسمعناش قبل كده عن حدوث أزمة كبرى في سوق العقارات في مصر، رغم إننا مرينا خلال آخر ٢٠ سنة على الأقل بمشكلات سياسية واقتصادية عاصفة بداية من أزمة الرهن العقاري العالمي في ٢٠٠٨ مروراً بثورتي ٢٠١١ و٢٠١٣ وتعويم سعر الصرف أربعة مرات وغيرها ...

 

وأضاف " تمام " : وفي كل الأوقات كان قطاع العقارات الحصان الأسود في قيادة النمو الاقتصادي والخيار الرابح لاستثمارات العملاء .. وده لعدة أسباب: أولها وأهمها إن الطلب فى مصر طلب حقيقي وقوي ومتزايد بسبب الزيادة السكانية ونسبة الشباب في التركيبة السكانية، وكمان المعروض رغم األلي بنسمع عنه كل يوم من مشروعات ما زال أقل كتير جداً من الطلب بشكل عام .

 

واستطرد تمام مؤسس شركة Upwyde development , قائلاً: أما الحديث عن أسعار العقارات ، أنا شايف كمطور عقاري يمتلك مشروعات إن الأسعار المحددة مبنية على متغيرات واقعية في السوق نتيجة إرتفاع تكلفة الأرض ومواد البناء وغيرها ولا توجد أي مُغالاة .. الأمر الثالث والأهم إننا فى مصر وبالرغم من وجود مفهوم التمويل العقاري إلا إن نسبته في السوق قليلة والمنظومة البنكية من ساعة أزمة الرهن العقاري في أمريكا عام ٢٠٠٨ وهي عاملة اشتراطات صارمة على تمويل القطاع العقاري .

 

وأكد محمود تمام , قائلاً : كل دا بيخلي فكرة الفقاعة العقارية بعيدة تماماً عننا .. يمكن زي ما قال رئيس الوزراء في حديثه الأخير، إن أي نشاط اقتصادي بيمر بمنحنيات اقتصادية صعوداً وهبوطاً، وبالتأكيد بعد الطفرات الكبيرة األلي حصلت في سوق العقار في مصر وأللي حققه من نتائج مشهود بها في كافة التقارير الاقتصادية .. قد نكون حالياً في مرحلة المبيعات فيها إنخفضت قليلاً لأن الناس محتاجة وقت عشان تستوعب الأسعار الجديدة زي أي سلعة في السوق، وكمان مش لازم ننسى إن الفائدة البنكية المرتفعة بتغري شريحة كبيرة من العملاء تحط ودائع وتستفاد من العائد .. أيًا ما كانت الأسباب فأننى أرى إن الأرقام إيجابية جداً ويبقى بيها القطاع العقاري في مصر هو الأقوى والأبرز.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق